İdrar Kaçırma

İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans) :

İdrar kaçırma, idrarın istemsiz çıkışını ifade eder ve toplumda her 4 kadından birinde ve her 9 erkekten birinde yaşam periyodu boyunca idrar kaçırma problemleriyle karşılaşılmaktadır. Toplumda idrar kaçırma, bu kadar yaygın olmasına rağmen; çoğu kişi bu durumdan utandıkları ya da tedavi edilebileceklerini bilmedikleri için tedavi arayışına girmemektedir. Ancak bu durum, kişinin hayat kalitesini kötü şekilde etkiler. Çünkü kişi idrar kaçırmayla birlikte yaşanan ıslaklık, koku ve tahriş durumlarından rahatsızlık duyacağı için bu durum hastanın depresyona kadar gidebilen ruh hali değişikliklerine yol açabilir.

İdrar Kaçırmada Risk Faktörleri Nelerdir?

Kadın olmak, menapoz döneminde olmak, 40 yaş üstünde olmak, birden fazla doğum yapmış olmak idrar kaçırma deneyimi riskini arttırmaktadır. Yaş ve çocuk sahibi olmak risk faktörlerine dahil olmasına rağmen, yaşlandıkça ya da gebelik sonrasında idrar kaçırmak normal DEĞİLDİR!

İdrar Kaçırma Tipleri nelerdir?

İdrar kaçırma tipleri çok fazla olmasına rağmen klinikte en çok karşılaşılan, en yaygın, inkontinans çeşitleri şunlardır:

• Stres Üriner İnkontinans (SUI): Artmış karıniçi basınç ile birlikte idrar kaçırma söz konusudur. Güldüğünüzde, öksürdüğünüzde, hapşırdığınızda ya da ağır kaldırdığınızda idrar kaçırmak bu gruba dahildir.
  • Urge Üriner İnkontinans (UUI):  Şiddetli ve kontrol edilemez işeme ihtiyacı ile birlikte idrar kaçırma vardır. Evinizin kapısına gelip her anahtarı çevirdiğinizde tuvalete kadar gidemeyip idrar kaçırıyorsanız, bu gruba dahil olabilirsiniz.
  • Mikst Üriner İnkontinans (MUI): Stres ve Urge İnkontinanslarını birlikte görülmesidir.

Pelvik Taban Kaslarının İdrar Kaçırmadaki Rolü Nedir?

Pelvik taban kasları, mesane, rahim ve bağırsaklarınızın altında hamak gibi uzanan ve bu organlara destek olan; aynı zamanda leğen kemiğinizin alt kısmını  çepeçevre saran birçok kastan oluşmaktadır. Bu kaslar, idrar çıkışına izin vermek için yeterli gevşemeyi sağlayabilmeli ve idrar kaçırmayı engellemek için yeterli kasılmayı yapabilmelidir.

İdrar Kaçırmada Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Üriner inkontinansta yaşam stili modifikasyonları özellikle önemlidir. Bunların başında, eğer hasta kiloluysa kilo verme gelir. Mesaneyi irritasyona uğratacak her durumdan uzak durmak gerekir. Bu nedenle, hastanın sigara, alkol, asitli içecekler, baharatlı yiyecekler, yapay tatlandırıcılar ve kafein tüketimini azaltması ya da tüketmemesi tavsiye edilir. Aşırı ya da yetersiz sıvı alımından ve kabızlıktan kaçılması gerekmektedir.

Stres Üriner İnkontinansta, pelvik taban kas egzersizleri ve fizyoterapi yöntemleri ile de  tedavi olmak ve yaşam kalitenizi yükseltmeniz mümkün. Eğer tüm konservatif tedavi yaklaşımlarına rağmen idrar kaçırma devam ediyorsa, lazer terapisi gibi minimal invaziv tedaviler ya da askı operasyonları gibi cerrahi tedavi seçenekleri denenir.

Urge Üriner İnkontinansta ise, acil sıkışma hissi için, mesane günlüğü tutma ve mesane eğitimi ile medikal ilaç tedavisi ön planda tutulur. Pelvik taban fizyoterapisinde ise, bu kişilerin gergin olan kaslarına gevşeme egzersizleri verilir, ardından kuvvetlendirme egzersizlerine geçilmesi önerilir.

Bireysel tedavi planınız , ayrıntılı değerlendirme sonrasında çizilir ve sizin için en uygun tedavi şeklinize uzman kadromuz tarafından karar verilir.